Modernare närvaro online gbgbrand
av Ulrika Ört
21/03-2024

Från Vision till Handling

Våren 2023 fick vi förmånen att träffa GBGBrand och lyssna till deras vision om en modernare närvaro online. Behovet var tydligt: en ny webbplats och en starkare synlighet på sökmotorer och i annonser. Efter ett strategimöte fattade vi beslutet att börja från grunden, med en uppfräschad grafisk profil som skulle ligga till grund för både webbplatsen och annonseringen. Medan grafikern och representanter från GBGBrand påbörjade denna grafiska resa, kastade vi på MAB Advisory oss in i att bygga de grundläggande strukturerna för den nya webbplatsen.

För oss är det avgörande att våra kunder får en webbplats som inte bara är snygg och modern, utan också väl förberedd för framtida utveckling och enkel att hantera utan djupgående teknisk kunskap.

Grundläggande förberedelser

När den grafiska profilen väl var klar, inleddes arbetet med att konkretisera webbplatsens visuella delar. Vi gjorde grundläggande SEO där vi använde oss av strategiska ord och fraser som även skulle ligga till grund för framtida annonseringar. Att lägga ned lite extra tid och omsorg i att förbereda webbplatsen korrekt från början ger positiva resultat i slutet. Det förenklade arbetet avsevärt och hjälpte till att hålla kostnaderna nere, särskilt när det kom till annonsering på plattformar som Google Ads, där relevant innehåll spelar en avgörande roll för visning och kostnader för annonser.          

Texterna på webbplatsen var av central betydelse, de skulle inte bara vara korrekta och informativa, utan också engagerande och passande för den nya grafiska stilen. För att säkerställa detta anlitades en erfaren copywriter som tillsammans med GBGBrand arbetade fram texter som verkligen kommunicerar företagets budskap på ett övertygande och tilltalande sätt.

Exponering genom Annonsering

Hemsidan publicerades, komplett med sin moderna design, välskrivna texter och alla nödvändiga funktioner, inklusive Cookiebanner och Google Tag Manager. Det var nu dags att fokusera på att maximera hemsidans exponering genom annonsering. Tack vare den strukturerade och genomtänkta förberedelsen gick detta smidigt och vi kunde snabbt sätta igång med att välja rätt ord och fraser för att attrahera rätt målgrupp.

Annonskampanjen rullade under flera månader med regelbundna analyser och justeringar för att säkerställa dess effektivitet och relevans. Vikten av regelbundna analyser och justeringar är vital då man kan hitta nya potentiella sökord samt dra ner kostnader då man tar bort irrelevanta sökord som inte ger något.      

SEO-optimering

Mot vintern var det dags att ta nästa steg i processen: att arbeta med SEO för att ytterligare förstärka GBGBrands närvaro på sökmotorer. Vid lanseringen av webbplatsen hade vi redan lagt grunden i Google Business Profile för att se till att företagets namn var synligt i Googles sökresultat samt gjort grundläggande optimeringar. Nu gällde det att synas på ännu fler relevanta sökord, vilket krävde en del arbete “bakom kulisserna”.                         

Att ha länkar till sin webbplats är avgörande för att öka synligheten online och stärka företagets trovärdighet. Länkkraften är ett mått på hur väl ansedda andra webbplatser anser att din webbplats är. Ju fler kvalitativa länkar som leder till din webbplats, desto bättre blir din länkkraft. Det är dock viktigt att dessa länkar kommer från pålitliga och seriösa källor. Om länkarna kommer från spamwebbplatser eller sidor med skadlig kod kan det istället skada din webbplats trovärdighet.

Länkkraftens vikt

För GBGBrand var länkkraft en central del i deras strävan att etablera sig som en trovärdig aktör online och öka sin synlighet på sökmotorer. Genom att lägga ner tid och omsorg på att utforma en välstrukturerad webbplats med tydliga och informativa texter om deras verksamhet, gjorde de det attraktivt för andra att länka till deras webbplats och dela med sig av deras expertis och kunskap.

Länkkraft är en viktig faktor för alla företag när det kommer till synlighet på nätet, enkelt förklarat är det länkkraft som speglar hemsidans trovärdighet. Desto fler som länkar till din sida ju bättre länkkraft får man, detta förutsätter dock att det är seriösa hemsidor som länkar. Är de spamklassade eller har virus kan det istället skada trovärdigheten. För GBGBrand var länkkraft en viktig del i arbetet för att bygga upp deras trovärdighet som i sin tur medför ökad synlighet hos sökmotorer. Allt arbete med hemsidans upplägg, text och förtydligande i vad de jobbar med gör det enklare och mer intressant för andra att länka till sidan för att dela med sig av deras kunskap.           

Lokal Fokusering

Då GBGBrand är en aktör med fokus på det lokala Göteborgsområdet var det avgörande att ha en tydlig marknadsföringsstrategi som riktade sig till den specifika regionen. Genom att inkludera Göteborg i länkarna och texterna kunde de locka potentiella kunder från det geografiska området och etablera sig som en pålitlig och trovärdig aktör inom sin bransch. Det gällde både för SEO och annonsering och var ett viktigt steg för att stärka företagets varumärke och position på den lokala marknaden.   

Samarbetet vi haft under projekttiden och att få vara en del av er resa mot en modernare närvaro online har varit en sann glädje och en inspirerande utmaning för oss på MAB Advisory. Vi är tacksamma för det förtroende ni har visat oss och för den frihet ni har gett oss att utforska nya idéer och kreativa lösningar. Tillsammans har vi skapat något som inte bara är vackert och funktionellt, utan också en sann reflektion av GBGBrands vision och värderingar.

Vi ser fram emot framtida möjligheter att fortsätta vårt samarbete och att få vara en del av er fortsatta tillväxt och framgång på den digitala arenan.

GBGBrand SBA och utbildning i brandsäkerhet.