Hur man bjuder in till Google Analytics
av Ulrika Ört
03/10-2024

Dela ett Google Analytics konto

Det kan vara bra att lägga till användare om du behöver dela ditt Google Analytics konto med någon annan i verksamheten eller med en byrå som du arbetar med, till exempel oss på Advisoryboard, följer du denna guide hur du kan dela ett Google Analytics konto. Tänk på att du ska vara inne på rätt konto, det ser du genom att kolla “All accounts”. För att kunna lägga till användare måste du ha rollen som administratör.

  1. Tryck på administratör ikonen Admin Icon längst ner till vänster på ditt konto. 
  2. Tryck på “Åtkomsthantering för konton” och sedan plusknappen.
  3. Lägg till personen genom att skriva in e-postadressen och mailen måste vara kopplad till ett Google-konto för att få tillgång.
  4. Du ska sedan välja vilken roll personen ska ha. Du kan trycka på “läs mer” för att se vad varje roll innebär. 

  5. Tryck på “Lägg till”. Klart!

Skapa grupp i Google Analytics

När du vill ha flera användare tillsammans kan du skapa en användargrupp. Det kommer underlätta processen i din organisation och strukturer. Det kan vara bra att skapa grupper om du behöver separera anställda inom en viss plats eller ansvarsområde. För att skapa en grupp måste ditt konto tillhöra en organisation. Om ditt konto inte är associerat med en organisation kommer du att bli guidad genom processen att skapa och koppla till en organisation när du skapar din första användargrupp i Analytics. Du kan välja att inkludera användare antingen på “kontonivå” eller “egendomsnivå” i Analytics. Den nivå där du lägger till användaren bestämmer deras grundläggande åtkomstbehörighet. Det är möjligt att ändra användarens åtkomstnivå och behörigheter när som helst. Följ dessa steg för att skapa en grupp i Google Analytics:

  1. Gå till “Administratör”. Sedan trycker du på “Konto” eller “Egendom” (beroende på ditt syfte med gruppen) och sedan klickar du på “Åtkomsthantering”.
  2. Klicka på plusset + på “Konto-/egendomsbehörigheter” och sedan “Lägg till användargrupper”.
  3. Välj på “Lägg till grupp”.
  4. Klicka på plusset + och ange sedan ett namn och en beskrivning för gruppen och klicka på “SKAPA”.
  5. Välj önskade behörigheter för de som ska ingå i gruppen och klicka på “Lägg till”. Klart! 

Behörigheterna för gruppen är begränsade till den nivå i Analytics där gruppen skapas. Om du till exempel skapar gruppen på egendomsnivå kommer dess behörigheter att vara begränsade till den specifika egendomen. Däremot om du skapar gruppen på kontonivå kommer den ha behörigheter till samtliga egendomar. 

Lägga till användare i grupp Google Analytics

När du har skapat en användargrupp behöver du lägga till användare till gruppen. E-postadressen för Google som du använder för att lägga till användare och lösenordet som är kopplat till den adressen används som inloggningsuppgifter i Analytics för användaren. Du kan ha hur många användare som helst i gruppen, i antingen “kontonivå” eller “egendom”. För att lägga till användare i grupp i Google Analytics gör du detta:

  1. Gör som föregående första steget och gå till “Administratör” på ditt konto. Under “Konto” eller “Egendom” trycker du på “Åtkomsthantering”.
  2. Klicka på plusset + på listan “Konto-/egendomsbehörigheter” och sedan på “Lägg till användare”. 
  3. Ange e-postadressen för användaren.
  4. Välj “Meddela nya användare via e-post” för att skicka ett mejl till användaren.
  5. Välj önskade behörigheter för användaren:

  6. Tryck på “Lägg till”. Klart!